ZILELE CULTURII AUSTRIECE LA ARAD
FESTIVALUL ARĂDEAN DE MUZICĂ VIENEZĂ
26 octombrie– 3 noiembrie 2022

Joi, 3 noiembrie 2022, ora 19.00

Sala mare de concerte a Filarmonicii Arad

JOHANNES BRAHMS – EIN DEUTSCHES REQUIEM, OP.45

Dirijor: SVETOSLAV BORISOV – Austria

Soliști: DIANA ALEXE   – Austria

JINXIN CHEN   – Austria

Dirijorul corului: ROBERT DANIEL RĂDOIAȘ

Proiect recomandat de sigla Forumul Cultural Austriac la București

 

Comemorându-l pe Johannes Brahms…

Expresie romantică a tragicului morţii, confruntare a celor trecătoare cu speranţa în vesnicie, Ein deutsches Requiem, op. 45 de Johannes Brahms este un reper central al literaturii de gen, un document sonor cu o configurație unică.

S-au împlinit în acest an 125 de ani de la dispariția lui Johannes Brahms, iar Ein deutsches Requiem, una dintre cele mai apreciate lucrări ale repertoriului coral-orchestral este partitura pe care am ales-o pentru a ne alătura demersului universal. Mesajul intim-meditativ al textelor din Vechiul şi Noul Testament răsună acum în amintirea veneratului compozitor, dar și a celor pe care îi iubim și nu mai sunt printre noi…

Zilele Culturii Austriece la Arad se află la final, seara de joi, 3 noiembrie 2022 se înscrie ca un eveniment al corului academic – dirijor Robert Daniel Rădoiaș – și al orchestrei simfonice, cu invitați excepționali: dirijorul Svetoslav Borisov (Austria), soprana Diana Alexe (Austria) și baritonul Jinxin Chen (Austria).

 

PORTRET Svetoslav Borisov

Începând cu stagiunea 2016/2017, dirijorul bulgar Svetoslav Borisov este dirijor principal și director muzical adjunct al Operei din Magdeburg și director artistic al orchestrei de cameră austriece CON FUOCO din Graz. În perioada 2013 – 2015 a fost asistent al directorului muzical Steven Sloane și dirijor la Orchestra Simfonică din Bochum, iar până în 2016, dirijor principal al Operei din Varna. Menține o strânsă legătură cu ambele instituții, fiind invitat frecvent.

În stagiunea 2022/2023 va conduce la Magdeburg o nouă producție a operei Ariadne auf Naxos de Richard Strauss, precum și o nouă producție de balet cu Verklärter Nacht de Arnold Schönberg și Simfonia nr. 4 de Gustav Mahler. De asemenea, va dirija reluări ale diferitelor producții, precum Turandot și Evgheni Oneghin, și va susține mai multe concerte. Printre operele pe care le-a dirijat în ultimii ani, trebuie menționate Faust și Roméo et Juliette de Charles Gounod, Vanessa de Samuel Barber, Aida, Falstaff, Rigoletto, Hänsel und Gretel, Salome, Tosca, Der Fliegende Holländer, Don Pasquale, Eine Nacht in Venedig, La finta giardiniera, Don Giovanni și Figaro Gets A Divorce de Elena Langer.

Svetoslav Borisov a obținut o bogată experiență prin colaborarea cu numeroase orchestre, printre care Beethoven Orchestra Bonn, Orchestrele Simfonice din Bochum și Düsseldorf, Orchestra Simfonică din Göttingen, Neue Philharmonie Westfalen și Orchestra Simfonică din Brandenburg. A apărut ca dirijor invitat în Austria, Belgia, China, Germania, Grecia, Lituania, Israel, Turcia și Ucraina. În urmă cu câțiva ani, l-a suplinit în ultimul moment pe Krzysztof Penderecki, la Filarmonica din Graz și a fost invitat din nou de orchestră în stagiunea 2018/2019. Este un invitat constant al Orchestrei Bruckner din Linz. În vara anului 2022 a dirijat Orchestra Simfonică din Ierusalim la Festivalul Operei Lirice din Ierusalim, precum și Orchestra Simfonică Națională din Istanbul la Festivalul de vară de la Varna. În iunie 2023 va debuta la pupitrul Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, la Festivalul de la Grafenegg.

În 2007, Svetoslav Borisov a fondat orchestra de cameră CON FUOCO, care a apărut cu succes în Austria și în străinătate. În cadrul ciclului de operă de cameră de la Musikverein Graz a obținut un mare succes cu orchestra sa în Rita de Donizetti și Die Opernprobe de Lortzing. Producția Die schöne Galathée de Suppé în versiunea originală a fost televizată de ORF. Și-a făcut debutul cu orchestra de cameră la Musikverein din Viena în iunie 2019, cu Julia Hagen ca solistă.

 

PORTRET Diana Alexe

Diana Alexe a absolvit Colegiul Național de Artă Dinu Lipatti din București (2014), Universitatea Națională de  Muzică din București (2018) și  Musik und Kunst Privatuniversität din Viena (2020).  S-a specializat sub îndrumarea Iuliei Isaev, Eleonorei Enăchescu, precum și a maeștrilor Mario Steller, Akiko Nakajima și  Niels Muus.

În perioada anilor 2012-2015 a beneficiat de susținerea programului Tinere Talente, prin burse oferite de Majestatea Sa Margareta a României, iar în anii următori i-au fost acordate bursele Iolanda Mărculescu (2016/2017, oferită de soprana Georgeta Stoleriu) și Corneliu Fânățeanu (2016, oferită de tenorul Teodor Ilincăi).

Începând din anul 2019, prezența la concursuri lirice internaționale i-a adus  recunoașterea  internațională, materializată în numeroase premii: Mențiune Specială și Premiul Operei de Cameră Varșovia, la Concursul Internațional Ada-Sari (Polonia, 2019), Premiul III și Premiul Special al Teatrului Usti nad Labem, la Concursul Internațional Schneider-Trnavský (Slovacia, 2019), Premiul II și Premiul Special pentru Lied German la Concursul Internațional Grand Prix (România, 2019), Premiul I – Operă, la Concursul Internațional de Operă Antonin Dvorak (Cehia, 2019), Premiul II și Premiul special pentru cel mai bună interpretare a liedului de Dvorak în limba cehă, la Concursul Internațional de Lied Antonin Dvorak (Cehia, 2019), Marele Premiu la Concursul Internațional Emil Rotundu (România, 2020).

Soprana a colaborat cu Opera Comică  din București (2017 – 2018),  cu Wiener Staatsoper ChorAkademie (2018 – 2022), cu Academia de vară a Filarmonicii din Viena (2022 – 2021) și a fost invitată la Festivalul de la Immling (Germania, 2022), pentru rolul Violettei din La Traviata de GiuseppeVerdi, la gala de operetă de la Plauen, alături de Vogtland Philharmonie Greiz/Reichenbach (Germania, 2022) și de  Opera de cameră din Varșovia, ca solistă în Recviemul de Mozart. A interpretat pe scena  Operei Naționale Române din Cluj -Napoca (2020)  și la Anhaltisches Theater Dessau(2021) rolul Gildei din opera Rigoletto de Giuseppe Verdi și partitura Zerlinei din opera Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart la Musikverein Graz / Konzerthaus Viena/ Schloss Thalheim Austria și la Filarmonica din  Szeged,(Ungaria), în cadrul Companiei Opera Pannonica (2021).

 

PORTRET Jinxin Chen

Jinxin Chen a studiat arta vocală la Conservatorul de muzica din Beijing (2009 -2015), la clasa profesorului  Xianlin Wang, a obținut diploma de master în operă la Universitatea de arte din Tokyo (2018), la clasa profesorului Eijiro Kai  și diploma de master în interpretare vocală,  la Universität für Musik und darstellende Kunst din Viena, sub îndrumarea profesorului Sebastian Vittucci (2021).

S-a făcut remarcat pe podiumul unora dintre cele mai recente ediții ale unor concursuri internaționale, prin obținerea unor premii, precum Premiul special al juriului la Concursul Internațional de Canto Jozsef Simandy (Ungaria, 2021), premiul II la Concursul internațional de operă din Lituania (2021), Premiul I la Concursul Sorel din Japonia (2017), Medalia de aur  la Concursul de operă italiană (Japonia, 2016), Premiul I la Concursul studențesc de lieduri (China, 2014), Premiul pentru excelență la Concursul internațional de canto Madama Butterfly (Japonia, 2011). A obținut deopotrivă burse de studii, acordate de Ministerul educației din Japonia  (2015-2017), precum și bursa Anny Felbermayer (Austria, 2020).

A colaborat cu Academia de vară a Filarmonicii din Viena (2020) și cu Studioul de operă al Teatrului Național Slovac (2021).

Abordând un repertoriu divers, a răspuns în ultimii ani invitațiilor pe scene din Austria, Germania și Slovacia: Schloss Theater Schönbrunn (Contele Robinson/ Căsătoria secretă – Domenico Cimarosa și Contele Almaviva/Nunta lui Figaro – Wolfgang Amadeus Mozart, 2019), Schloss Theater Schönbrunn (Profesorul de muzică /Ariadna la Naxos  – Richard Strauss, 2021), Wiener Konzerthaus și Graz Musikverein (Rolul titular din Don Giovanni – Wolfgang Amadeus Mozart, 2021), Teatro Barocco – Viena (Jarbas/Moartea  lui Dido – Ignaz Holbauer și  Maestrul de muzică/Il maestro di Cappella  – Domenico Cimarosa, 2022), Teatrul Național Slovac (Monterone/Rigoletto – Giuseppe Verdi, Zuniga/Carmen – Georges Bizet, Vojak/Peter a Lucia – Miro Bazlik, Doctorul/La Traviata – Giuseppe Verdi 2022), Königswusterhausen Saal – Berlin (Enrico/Lucia di Lammermoor – Gaetano Donizetti, 2022).

În anii de studii a asimilat rolurile Don Alfonso și Guglielmo din Cosi fan tutte de Wolfgang Amadeus Mozart, precum și acela al lui Adonis, din opera barocă Venus și Adonis de John  Blow.

Bas-baritonul se specializează și în repertoriul coral-orchestral, printre partiturile interpretate pe scene din China și Japonia numărându-se oratoriul Jephtha de Georg Friedrich Händel, Recviemul de Wolfgang Amadeus Mozart și Simfonia a IX-a de Ludwig van Beethoven.

 

Află mai multe despre bilete, preț și reduceri aici

Orar Casa de Bilete

Casieria Filarmonicii Arad

  • Luni 09:00 - 13:00
  • Marți 09:00 - 13:00
  • Miercuri 12:00 - 16:00
  • Joi 09:00 - 13:00; 17:00 - 18:45
  • În zi de concert 09:00 - 13:00;
    17:00 - 18:45