Dirijor Dorin Frandeș
Soprană Timár Kinga
Program
Johannes Brahms – Dansuri ungare 1, 5, 6
Emmerich Kálmán – Die Csardasfürstin (Silvia) – Heia, heia in den Bergen Aria Silviei
Franz Lehar – Văduva veselă Vilja Lied Aria Hannei
Franz Lehar – Giuditta Meine Lippen sie küssen so heiss Aria Giudittei
Franz Lehar – Zigeunerliebe (Dragoste de ţigan) Messze a nagy erdö Aria lui Ilona
Ferenc Erkel – Palotás – Dans din opera Hunyadi László
Béla Bartók – Dansuri populare româneşti
Franz Liszt – Preludiile – poem simfonic
Farmecul şi popularitatea sunt atuurile principale ale partiturilor alese în cel de al doilea program al stagiunii 2016 -2017, o seară a dirijorului Dorin Frandeş şi a sopranei invitate Timár Kinga, programată în Sala Cercului Militar de pe B-dul Decebal nr. 19, joi, 6 Octombrie, la ora 19.00.
Un melanj de numere celebre, pagini simfonice şi arii de operetă se adresează acelora care iubesc muzica lui Johannes Brahms, Ferenc Erkel, Franz Liszt sau Bela Bartók, dar şi autografele pline de rafinament şi culoare ale lui Emmerich Kálmán şi Franz Lehar.
Generată de vitalitatea Dansurilor ungare nr. 1, 5 şi 6 de Johannes Brahms, prima parte a programului de concert conţine cele mai spectaculoase arii de soprană din catalogul de operetă: numărul din debutul operetei Silvia (Kálmán), Vilia-Lied – aria plină de efect a Hannei din Văduva veselă, seducătoarea partitură a Giudittei şi celebrul csárdás din Dragoste de ţigan (Lehar) – fragmente de spectacol de o calitate incontestabilă, care încântă prin savoare, temperament şi imaginaţie.
Palotás, unul dintre dansurile cavalereşti ale secolului al XIX-lea maghiar, deschide numerele simfonice de după pauză, partitura lui Ferenc Erkel fiind prefaţa ideală pentru Dansurile populare româneşti, dinamica şi viguroasa partitură a lui Bela Bartók, un omagiu adus folclorului românesc şi diversităţii sale coregrafice dar şi pentru cel mai celebru dintre poemele simfonice ale lui Franz Liszt, Preludiile, o lucrare care pune în evidenţă sugestivitatea, supleţea şi complexitatea ansamblului mare orchestral.
Portret – Dorin Frandeș
Născut în 5 mai 1949 la Cluj Napoca, Dorin Frandeş a absolvit Liceul de muzică „Sigismund Toduţă” în 1969, specialitatea pian. A urmat cursurile Academiei de muzică « Gheorghe Dima », studiind la clasa de pian a maestrului Harald Enghiurliu, apoi la clasa de dirijat orchestră îndrumată de maestrul Emil Simon, pe care a absolvit-o ca şef de promoţie.
În timpul anilor de studii a participat la cursurile de vară ale maestrului Arwid Jahnson (St. Petersburg, Rusia) organizate de Academia de muzică “Franz Liszt” din Weimar.
A participat totodată la numeroase festivaluri pentru tineri dirijori de orchestră (Piatra Neamţ şi Buşteni) organizate de Colegiul criticilor şi muzicologilor din România.
În 1971 a devenit dirijor permanent al orchestrei simfonice din Sibiu şi a fondat în acelaşi an orchestra de cameră Ars Cedonica a Filarmonicii de Stat din Sibiu. Alături de aceste ansambluri a realizat un număr impresionant de concerte (mai mult de 400) în ţară şi străinătate.
Dorin Frandeş a realizat un număr mare de înregistrări speciale pentru posturile naţionale de radio şi televiziune, cu lucrări din repertoriul universal şi românesc. În aceeaşi perioadă a realizat un număr mare de prime audiţii absolute din creaţia românească şi universală.
Începând din 1987 a fost dirijorul permanent al orchestrei simfonice din Arad, iar din 1992 până în 2007, directorul Filarmonicii de Stat Arad. La pupitrul ansamblurilor instituţiei a susţinut numeroase concerte vocal simfonice, simfonice şi educative pentru publicul oraşului Arad şi în străiătate (Ungaria, Germania, Elveţia, Austria, Serbia, Italia, SUA şi Taiwan).
În 1989 a realizat primul său disc în colaborare cu Casa de discuri Electrecord.
Dorin Frandeş este invitat cu regularitate de toate orchestrele simfonice din România. El a dirijat totodată spectacole de operă la Opera Română din Cluj, la Teatrul liric din Braşov şi Teatrul liric din Constanţa.
Ca şi profesor asociat, a predat muzica la Universitatea de Vest « Vasile Goldiş » şi la Facultatea de teologie Penticostală din Arad, dirijat coral şi orchestraţie la Institutul Biblic Emanuel din Oradea, iar în perioada 1999 – 2000 şi 2002-2003 a condus clasa de orchestră a Facultăţii de muzică din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara.
A fost declarat „Omul anului” pentru anul 1997-1998 de către un institut de specialitate din Marea Britanie.
În 2002 Dorin Frandeş şi-a obţinut doctoratul la Academia de muzică « Gheorghe Dima » din Cluj cu teza « Galaxia Edison Marconi – Modificări ale sonosferei în urma implicării efectelor curentului electric”
Portret – Timár Kinga
Membră a corului Filarmonicii Transilvania din Cluj Napoca, soprana Timár Kinga a absolvit în anul 2009, sub îndrumarea profesoarelor Lavinia Cherecheş şi Gabriella Varvari, secţia de artă scenică a Facultăţii de muzică din Oradea, iar în 2011 şi-a finalizat cursurile de masterat la Academia de Muzică Gheorghe Dima, pe care le-a urmat la clasele profesorilor Elena Andrieş Moldovan, Ionel Pantea şi Ana Rusu. Şi-a completat instrucţia vocală la cursurile de măiestrie susţinute de Emil Crăsnaru (Oradea- 2009), Horiana Brănişteanu (Cluj Napoca) şi Maria Temesi (Ungaria-2013).
Participările consecutive la Concursul Euroregional de Canto din Debreţin – Ungaria i-au asigurat şi ascensiunea progresivă în clasamentul competiţiei, fiindu-i atribuite: menţiunea – la ediţia din 2006, premiul III – la ediţia din 2007 şi premiul I – la ediţia din 2008.
În anul 2011 a obţinut premiul special Mihail Agachi la Concursul Naţional de Canto “Ionel Perlea” (Slobozia) – preşedinte de juriu Maria Slătinaru Nistor şi premiul special de coordonare din partea Filarmonicii de Stat la Concursul Internaţional de Canto József Simandy (Ungaria) – preşedinte de juriu Eva Marton.
Repertoriul sopranei include roluri din opere de Henry Purcell, Wolfgang Amadeus Mozart, Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi şi Georges Bizet, operete de Johann Strauss, Franz Lehar şi Emmerich Kálmán şi partituri sacre de Franz Schubert şi John Rutter.