• — Imaginea 1 din 31

  • — Imaginea 2 din 31

  • — Imaginea 3 din 31

  • — Imaginea 4 din 31

  • — Imaginea 5 din 31

  • — Imaginea 6 din 31

  • — Imaginea 7 din 31

  • — Imaginea 8 din 31

  • — Imaginea 9 din 31

  • — Imaginea 10 din 31

  • — Imaginea 11 din 31

  • — Imaginea 12 din 31

  • — Imaginea 13 din 31

  • — Imaginea 14 din 31

  • — Imaginea 15 din 31

  • — Imaginea 16 din 31

  • — Imaginea 17 din 31

  • — Imaginea 18 din 31

  • — Imaginea 19 din 31

  • — Imaginea 20 din 31

  • — Imaginea 21 din 31

  • — Imaginea 22 din 31

  • — Imaginea 23 din 31

  • — Imaginea 24 din 31

  • — Imaginea 25 din 31

  • — Imaginea 26 din 31

  • — Imaginea 27 din 31

  • — Imaginea 28 din 31

  • — Imaginea 29 din 31

  • — Imaginea 30 din 31

  • — Imaginea 31 din 31

Dirijor: Barrie Webb – Anglia

Soliști: Emil Vișenescu – clarinet

Andreea Olariu – pian

Gabriel Almași – theremin

Rapsozii Zarandului – dirijor Petrică Pașca

Corul Voci de primăvară al Colegiului de arte Sabin Drăgoi, dirijor Corina Teuca.

 

Program:
Gabriel Almasi: Tarantallegra pentru orchestră, cor de copii și smartphone (p.a.a.)
Adrian Iorgulescu: Concert pentru clarinet, coarde și percuție “Ipostaze2”
Livia Teodorescu Ciocănea: Concertino buffo (in memoriam Charlie Chaplin) pentru pian și orchestră (p.a.a.)
Gabriel Mălăncioiu: Zărand pentru ansamblu folcloric, orchestră și theremin (p.a.a.)

 

A cui este muzica românească nouă? Mai mult a copiilor noștri decât a noastră – pare să răspundă compozitorul Gabriel Almasi prin lucrarea Tarantallegra. Corul de copii al Colegiului de arte Sabin Drăgoi împreună cu orchestra Filarmonicii arădene, școala și internetul, sistemul și jocul…câte dialoguri, atâtea surprize!

În Concertul pentru clarinet și orchestră, Adrian Iorgulescu „navighează” cu măiestrie pe valurile unei modernități mereu incitante, mereu aluzive (tema din Valurile Dunării devine…nesperat fertilă), mereu amintind pentru a anticipa. Solist: Emil Vișenescu.

Verva ludică o animă și pe compozitoarea Livia Teodorescu-Ciocănea în CONCERTINO BUFFO – Omagiu lui Charlie Chaplin pentru pian și orchestră (solistă – Andreea Olariu), muzica ei reușind ca prin minune să sonorizeze gesturi, atitudini, tăceri,”poante”…

Lucrarea ZĂRAND de Gabriel Mălăncioiu pune în consonanță timpul tradiției și experimentul actual. Faimoșii Rapsozi ai Zarandului își poartă cântecele străbune îmbrățișați de orchestra simfonică și de magia instrumentului electronic numit theremin.

Toate aceste lucrări își vor afla aici, în Arad, prima audiție mondială, sub bagheta unui mare prieten al muzicii românești: dirijorul și trombonistul englez Barrie Webb.

 

Portret Barrie Webb

Ca dirijor, Barrie Webb parcurge un repertoriu cu o întindere de la muzica clasică, la aceea a secolului al XIX-lea, până la partiturile prezentului. Militant al muzicii secolului XX și al creațiilor contemporane, a realizat numeroase prime audiții,  preocupându-se însă  în egală măsură de  domeniul muzicii corale,  de operă și de muzica veche.

Desfășoară în paralel o carieră de trombonist solist, înregistrând numeroase apariții, transmisii și înregistrări, în săli prestigioase precum Suntory Hall, Tokyo, Carnegie Recital Hall, New York, Royal Albert Hall și Barbican Hall, Londra.

Figură proeminentă în viața muzicală a României încă din anii 1980, a urmat  în anii 1990 studii private de dirijat, cu distinsul pedagog Constantin Bugeanu, obținând succese ca dirijor și profesor de dirijat. A colaborat cu Orchestra Națională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Filarmonicile din Arad, Bacău, Cluj Napoca, Constanța, Craiova și Timișoara. Recent a fost invitat la Festivalul Craiova Muzicală, în 2011 apărând pe agenda Festivalului Internațional George Enescu.

Barrie Webb a dirijat în numeroase țări ale Europei, în Taiwan, Australia, China, Japonia și SUA.

În 1988, Barrie Webb a fondat ansamblul britanic de muzică nouă FIREBIRD și a rămas principalul dirijor al acestuia până în anul 2007. Printre realizările ansamblului se numără înregistrări bine cotate de CD-uri și transmisii BBC live.

A colaborat cu numeroase ansambluri internaționale, printre care Chamber Group of Scotland, Rambert Dance Company, Elision (Australia), Apartment House (Londra), Archaeus (București), Antidogma Musica (Torino), Musica Nueva Malaga (Spania). A fost invitat ca dirijor în festivaluri precum Darmstadt Ferienkurse, June in Buffalo (SUA) and Federation Music Week (Melbourne).

Barrie Webb este de asemenea cunoscut pentru interpretările sale alături de tineri muzicieni ai Universității din Huddersfield, unde a fost dirijor rezident în perioada 1980 -2010. Ca dirijor principal al orchestrei simfonice a Universității a interpretat numeroase lucrări de muzică clasică, dar și creații ale secolului XX, precum Planetele de Holst, Simfonia nr.2 de Rahmaninov, Simfonia nr. 8 de Sostakovici, Sacre du Printemps de Stravinski și Arcana de Varèse. Alături de ambele ansambluri, orchestra universității și ansamblul de muzică nouă, a fost invitat la Festivalul de muzică contemporană din Huddersfield și a înregistrat CD-uri, printre care se numără  și acela dedicat creațiilor Doinei Rotaru (MPS,1998). A petrecut diverse perioade alături de orchestre studentești din alte țări, ca dirijor rezident al Universității din Melbourne (Australia) și la Conservatorul de muzică Xi’an (China).

 

Portret Emil Vișenescu

Emil Vișenescu a absolvit Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti în 1993, la clasa prof. Ion Cudalbu și Valeriu Bărbuceanu. Între 2000 și 2002 a studiat la Universitatea de muzică și teatru Berna/Biel,unde a obținut diploma de solist, la clasa prof. Ernesto Molinari. A urmat cursuri de măiestrie sub îndrumarea clarinetiștilor: Stephan Korody, Karl Leister, Walter Boeykens, Andrew Marriner, Martin Spangenberg, Jozsef Balogh.

Este câștigător al concursurilor Aurelian Octav Popa – Constanţa, 1994, Jeunesses Musicales (Bucureşti), 1996, Martha Moser – Biel (Elveţia), 2001, Tschumi Musik Preis – Berna (Elveţia), 2002.

Din 1993 este membru al orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu Bucureşti, iar din 2014, conferențiar univ. dr. al U.N.M.B. Între 2008 și 2011 a urmat studii doctorale la U.N.M.B., sub îndrumarea prof. univ. dr. Şerban-Dimirtie Soreanu, pentru finalizarea lucrării Clarinetul concertant în capodopere ale creației muzicale românești. Sub îndrumarea aceluiași mentor, între anii 2012 și 2013 a urmat studiile post-doctorale încheiate cu lucrarea de sinteză Fenomenologia interpretării muzicale din perspectiva solistică şi dirijorală. În 2014 a lansat cartea cu titlul Clarinetul fascinant în creația muzicală românească.

Este membru al trioului Mozaic, al orchestrelor Profil Simfonietta și Virtuozii din București, solist al orchestrelor din Constanţa, Ploieşti, Satu-Mare, Craiova, Târgovişte, Giurgiu, Pitești, Timișoara, al orchestrei Philarmonia Bucureşti și al Orchestrei Icon Arts Sibiu, al Filarmonicii George Enescu, al Orchestrei de Cameră şi Orchestrei Naţionale ale Radioului din Bucureşti și al orchestrelor simfonice din Biel, Berna şi al ansamblului Ludus din Berna. De asemenea, Emil Vișenescu a fost membru în juriile concursurilor Jeunesses Musicales – Bucureşti și Gheorghe Dima – Cluj. Susţine cursuri de măiestrie la Cisnădie/Sibiu, Bistrița, Eforie Sud, Cluj, Ierusalim și São Paulo.

 

Portret Andreea Olaru

Născută în anul 1985, Andreea Olaru, a studiat pianul la Liceul de Muzică Ion Vidu cu Flora Toth, iar apoi cu Felicia Stancovici. Din clasa a X-a a urmat cursurile Conservatorului Regal de Muzică din Toronto (Canada), la clasa prof. Marietta Orlov, alături de care a studiat și în timpul studiilor licențiale, la Universitatea din Toronto. Masteratul l-a făcut la Universitatea McGill din Montreal (Facultatea de Muzică Schulich), unde a studiat cu Marina Mdivani.

A studiat în particular cu Natalia Tyomkina și Vojislav Perucica, și a participat la cursuri de măiestrie susținute de pianiștii Boris Lysenko, Andrew Markow, James Parker, Richard Raymond, Kyoko Hashimoto. În timpul studiilor universitare, finalizate cu distincția cu onoruri, Andreea Olariu a primit anumite burse (William Aide Entrance Scholarship in Piano Performance, Swee Kim Ang Memorial Scholarship ș.a.). De asemenea, a fost distinsă cu premii la Olimpiadele naționale de interpretare muzicală, precum și la alte concursuri naționale și internaționale (Rovere d’Oro – Italia, Remember Enescu – București, Peel Music Competition și Kiwanis Music Festival) și a susținut recitaluri solo și în cadrul unor formații camerale în România, Ungaria, Franța și Canada (Walter Hall, Tanna Schulich Hall, Pollack Hall, Cabbage Town Festival Toronto, Kiwanis Festival Toronto și Ottawa).

 

Gabriel Almași

Născut la Arad, în 1977, Gabriel Almași este absolvent al Facultații de Muzică din cadrul Universității de Vest din Timișoara, secția pedagogie muzicală (1996-2001), și în afara programei, al cursului de compoziție al lui Remus Georgescu.

A continuat încă patru ani studiul compoziției la Universitatea Națională de Muzică din București, clasa prof. Dan Dediu (2002-2006). A lucrat cu muzicieni de prestigiu precum Aurel Stroe, Ștefan Niculescu, Doina Rotaru, Michael Obst, Ari Ben-Shabetai, Kevin Ernste (Cornell University, New York), Gregory Mertl (Universitatea Syracuse, New York). Creația sa componistică include lucrări pentru instrumente solo, muzică pentru orchestră și muzică electroacustică. De asemenea a semnat coloana sonoră pentru numeroase scurmetraje și spectacole de teatru. Compozițiile sale au fost interpretate în SUA, Germania, Olanda, Canada, Albania, Ucraina, Republica Moldova și Anglia.

În perioada elaborării tezei de doctorat a început să studieze diferite instrumente neconvenționale, controlate prin gesturi sau cu biosemnale, printre care și thereminul. Ca și thereminist, a fost invitat în diferite proiecte muzicale și a înregistrat alături de numeroase formații precum: Implant pentru refuz, Alexandrina, Blazzaj, Trompetre, Negură Bunget, Khataros XIII.
Gabriel Almași este cadru didactic la Facultatea de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest din Timișoara, unde predă Contrapunctul și Teoria Instrumentelor.

 

Rapsozii Zarandului

Rapsozii Zarandului este cel mai cunoscut ansamblu folcloric din județul Arad, consacrat pe plan național și internațional.

Repertoriul formației este structurat în special pe interpretarea și promovarea folclorului tradițional din Țara Zarandului, Țara Crișurilor și întreaga zonă a Aradului.

În sprijinul acestor afirmații stau mărturie invitațiile la numeroasele emisiuni de radio și televiziune, interviurile în ziarele locale și naționale, precum și invitațiile la numeroasele concerte din țară și străinătate.

Rapsozii Zarandului își structurează partidele muzicale după modelul tarafurilor tradiționale sătești din zona Aradului, alcătuite îndeobște din vioară primă, contră (vioară secundă cu trei coarde) și broancă (violoncel sau contrabas popular) sau dubă.

Orchestra își bazează expresivitatea și pe un alt „secret”: respectarea dinamicii tradiționale, a mișcărilor în cadrul suitelor populare de jocuri arădene. Ceea ce în practica altor orchestre de astăzi a devenit de nejucat, prin extragerea iuțelii în dauna chiar a exprimării curate a melodiei, reprimește la Rapsozii Zarandului în tempoul just, adevărat, al jocului românesc din Podgoria Aradului și din zona sud-vestică a Țării Moților..

De-a lungul timpului formația a înregistrat 11 discuri Electrecord, 4 casete audio și 8 CD-uri.

Ansamblul”Rapsozii Zarandului” condus de Petrică Pașca, a fost considerat de realizatoarea de emisiuni de televiziune Marioara Murărescu, ”cea mai bună orchestră folclorică din Transilvania” .

 

Logo AFCN
*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.

Accesul publicului se face pe bază de invitație, în limita locurilor existente în sălile în care se desfășoară fiecare eveniment din cadrul festivalului.

Invitațiile sunt gratuite și se pot obține de la casa de bilete a Filarmonicii de Stat Arad.

Află mai multe despre bilete, preț și reduceri aici

Orar Casa de Bilete

Casieria Filarmonicii Arad

  • Luni 09:00 - 13:00
  • Marți 09:00 - 13:00
  • Miercuri 12:00 - 16:00
  • Joi 09:00 - 13:00; 17:00 - 18:45
  • În zi de concert 09:00 - 13:00;
    17:00 - 18:45