10-11-16

Giuseppe Verdi – La Traviata. Operă în concert

Mixtură impresionantă de dramă, pasiune şi melodii memorabile, La Traviata de Giuseppe Verdi, una dintre cele mai aclamate opere din istoria muzicii universale, este reluată în repertoriul de toamnă al Filarmonicii, într-o versiune de concert, sub conducerea dirijorului italian Giuseppe Carannante. Este fără îndoială unul dintre cele mai importante repere muzicale ale anotimpului, care animă seara de 10 noiembrie 2016, de la ora 19.00, în spaţiul sălii Cercului Militar din B-dul Decebal nr. 19.00

Dedicăm aşadar genului de operă o nouă săptămână de ateliere şi de studiu în amănunt al uneia dintre cele mai pasionale poveşti de dragoste, care a creat senzaţie în Europa secolului al XIX-lea şi care continuă şi astăzi să îşi dispute primele locuri pe scenele de spectacol ale lumii.

Scrisă în 1853, după Dama cu camelii a lui Alexandre Dumas fiul, La Traviata a fost inspirată de contextul artistic şi literar parizian, iar în contextul creaţiei verdiene marchează despărţirea de personajele istorice sau mitologice ale deceniului precedent. Repede acceptate de consumatorii de operă ai momentului, noutăţile din La Traviata devin modelele noii mişcări „veriste”, iar numerele ei muzicale vor fi percepute ca entităţi sonore reprezentative pentru întreaga muzică de operă a secolului romantic.

Versiunea noastră de concert implică ansamblul mare de scenă – corul academic, pregătit de Robert Daniel Rădoiaş, orchestra simfonică şi o distribuţie care alătură nume ale scenelor lirice actuale: Narcisa Brumar (Violetta Valery), Mihai Irimia (Alfredo Germont), Şerban Vasile (Giorgio Germont), Mihaela Işpan (Flora), Florica Burduleanu (Annina), Marius Zaharia (Gastone), Bogdan Ilisie (Baronul Douphol), Mircea Dan Petcu (Marchizul d’Obigny), David Buzgău (Doctorul Grenvil), Ioan Moţiu (Servitorul Violettei), Andrei Ormanji (Servitorul Florei/Curierul) .

Portret – Giuseppe Carannante

Dirijor, compozitor şi clarinetist, Giuseppe Carannante a obţinut diplome de specialitate în domeniile clarinet, muzică corală şi dirijat coral, orchestraţie pentru orchestră de suflători, dirijat orchestral, compoziţie şi solistică.

S-a perfecţionat în dirijat orchestral sub îndrumarea lui P.Bellugi, iar ca instrumentist clarinetist, cu G. Garbarino la Accademia Chigiana din Siena.

Dirijează numeroase orchestre simfonice şi de cameră în Italia şi peste hotare, precum Filarmonicile din Bacău, Arad, Botoşani, orchestra Teatrului liric Elena Teodorini din Craiova, Opera Braşov, Opera Maghiară din Cluj, orchestra Operei din Kharkov (Ucraina), Orchestra de Stat din Ivano Frankivsk (Ucraina), Orchestra Naţională a Radioteleviziunii din Moldova, Praeludium Ensemble, Latina lirica, Camerata Romanica, orchestra de cameră din Zürich, orchestra de cameră din Kiev, orchestra de cameră din Key Largo.

Este invitat în mod regulat în Italia şi peste hotare pentru spectacole de opere lirice italiene, precum Traviata, Rigoletto, Trubadurul, Cavalleria Rusticana, Paiaţe, Bărbierul din Seviglia, Tosca, Madame Butterfly, Boema etc.

Şi-a inclus creaţiile sale componistice în programele unor importante instituţii de concert şi festivaluri. Elegia – pentru orchestră de coarde a fost interpretată în concertele Filarmonicilor din Arad, Bacău, Botoşani, Ivano Frankivsk (Ucraina), în timp ce ultimii ani i-au adus confirmarea altor partituri: Mirage – fantezia concertantă pentru violocel şi orchestră de coarde (2009), Natalia’s Concerto pentru orchestră de coarde (2011), Pavane pour Emerik (2013) şi Zena’s Song, ultima fiind prezentată şi aclamată în multe locaţii internaţionale.

Compoziţiile sale sunt publicate de editurile Bèrben, Santabarbara, Esarmonia, Vigormusic, Stampress.

Ca profesor de muzică de cameră a susţinut cursuri la festivalurile din Procida, Ischia şi Academia din Ivano Frankivsk, iar în prezent susţine cursuri de clarinet la Lieco musicale M. di Savoia di Napoli. În calitate de clarinetist a colaborat cu Orchestra del Teatro di San Carlo din Napoli şi cu Orchestra din Fiesole.

Este preşedintele Asociaţiei muzicale Symphonia Mundi, organizatoare de turnee concertistice pe teritoriul italian.

Portret – Narcisa Brumar

Narcisa Brumar a studiat la Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara la clasa profesoarei Elena Săbăduş, iar în perioada anilor 2003 – 2006 a beneficiat de burse se studii oferite de CEE Musiktheater şi Deutsche Bank din Viena. A obţinut primele premii în domeniul competiţiilor în anul 1997, la Festivalul de la Târgovişte, unde i-a fost acordat Premiul I, dar şi Premiul Publicului, Premiul Primăriei şi Premiul Presei. La Concursul internaţional de Lied de la Braşov, a obţinut la ediţia din anul 2003, Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor, iar doi ani mai târziu, la cea de a 16-a ediţie a Concursului Internaţional de la Verviers – Belgia, i-a fost acordat premiul II. Narcisa Brumar a fost desemnată Cea mai bună solistă la Gala Premiilor Operelor Naţionale, care a avut loc la Iaşi, în anul 2014.

Soprana a colaborat cu teatrele de operă din România, iar peste hotare, cu Opera Naţională din Sarajevo, Opera Naţională din Zagreb, Teatro Francesco Cilea – Reggio Callabria, SETEC Seul, Opern Air Gars am Kamp şi orchestra Europa Symphony. A realizat turnee în Germania, Olanda, Italia, Belgia, Luxemburg, Austria, Coreea, Croaţia, Bosnia şi Hertegovina etc.
Repertoriul ei operistic cuprinde partituri de Wolfgang Amadeus Mozart (Don Giovanni – Zerlina, Nunta lui Figaro – Susanna), Gioachino Rossini (Bărbierul din Sevilia, – Rosina), Gaetano Donizetti (Elixirul dragostei – Adina), Vincenzo Bellini (Norma), Giuseppe Verdi (La Traviata), Charles Gounod (Faust – Margueritte), Georges Bizet (Carmen – Michaela), Giacomo Puccini (Boema – Mimi, Musetta, Turandot – Liu).

Portret – Mihai Irimia

Mihai Irimia şi-a acumulat primele experienţe muzicale în perioada anilor 1995 -1997, ca referent al Filarmonicii de Stat din Ploiesti. A studiat arta vocală în perioada anilor 1997 – 2002, la Facultatea de Muzică din Braşov, iar repertoriul de operă l-a asimilat de-a lungul anilor pe scena Teatrului Liric din Braşov, iniţial ca membru al ansamblului coral, iar din anul 2003, ca solist.

Repertoriul său cuprinde de la roluri mozartiene – Don Ottavio (Don Giovanni), Ferrando (Cosi fan tutte), Tamino (Flautul fermecat) la strălucitoarele titluri ale primei jumătăţi de secol XIX: Don Ramiro (Cenuşăreasa), Contele Almaviva (Bărbierul din Sevilla) – Gioacchino Rossini, Nemorino (Elixirul dragostei), Ernesto (Don Pasquale), Edgardo (Lucia di Lammermoor) – Gaetano Donizetti, Tebaldo – I Capulett e I Montecchi – Vincenzo Bellini, Fenton (Falstaff), Alfredo (La Traviata), Ismaele (Nabucco), Ducele de Mantua (Rigoletto) – Giuseppe Verdi, Nadir (Pescuitorii de perle), Rodolfo (Boema) Giacomo Puccini.

În mod complementar abordează şi repertoriul de operetă – Vânzatorul de păsări (Karl Zeller), Văduva veselă şi Ţara surâsului (Franz Lehar), Johann Strauss (Sânge vienez, Liliacul), sau vocal simfonicul: Wolfgang Amadeus Mozart – Recviem, Ludwig van Beethoven -Simfonia a IX-a

Portret – Șerban Vasile

Baritonul Şerban Vasile a absolvit în 2007 Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti şi şi-a finalizat în anul 2009 studiile masterale. S-a specializat în paralel la clasele de măiestrie susţinute de George Crăsnaru (2006), Eduard Tumagian şi Nelly Miricioiu (2009), precum şi la acelea ale dirijorului Cristian Badea (2009).

A continuat să se perfecţioneze şi în 2010, cu bas – baritonul Alfonso Antoniozzi, cu sopranele Tiziana Fabbricini, Luciana Serra, Marinela Devia şi pianiştii Bruno Moretti, Stefano Giannini.

A excelat de fiecare dată pe podiumul de concurs, acumulând poziţii de vârf în ierarhiile concursurilor internaţionale: Spoletto (2008), premiul special “V’AMO” la Concursul Internaţional Magda Ianculescu şi premiul I la Concursul Marţian Negrea (2009), A.S.L.I.C.O. – Italia (2010), “Maeştrii Artei lirice” – Bucureşti (2010), premiul II Salicedoro – Italia (2010), BBC Cardiff Singer of the World ( 2011).

Printre evenimentele importante ale carierei sale de scenă se numără Concertul din 2009, cu Filarmonica George Enescu din Bucureşti – Proms of Delight şi ulterioarele conlucrări in domeniul operei. În stagiunea 2010-2011 a colaborat cu Teatro Sociale Como şi regizorii Rosetta Cucchi (Dandini), Nicola Berloffa (Figaro – Nunta lui Figaro) şi Silvia Collazuola (Nabucco). În 2011 -2012 a fost colaboratorul Operei Naţionale din Bucureşti, în spectacole regizate de Marco Gandini (Belcore) şi Keri – Lynn Wilson (Evgheni Oneghin). În 2013 şi-a făcut debutul pe scena Operei Metropolitan din New York, în rolul lui Ford din Falstaff, sub bagheta lui James Levine, în 2014 a debutat la Opera din Cairo, în Contele de Luna, sub bagheta lui Davide Crescenzi.
Printre proiectele de viitor ale baritonului se numără debutul din stagiunea 2016 -2017, la Teatrul Maggio FIorentino, Opera din Florenţa – Italia şi opera din Tel Aviv (Israel), în rolul Valentine din opera Faust de Charles Gounod, iar în Septembrie 2017 – în cadrul Festivalului Enescu Bucureşti, debutează în rolul lui Brander, din opera La Damnation de Faust de Hector Berlioz.

Portret – Mihaela Işpan

După ce a absolvit Facultatea de Artă Scenică din cadrul Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, la clasa prof.univ.dr. Alexandru Fărcaş şi lect.univ.dr. Ramona Eremia şi a obţinut şi diploma de masterat cu aceeaşi specializare, mezzosoprana Mihaela Işpan a participat la mai multe cursuri de măiestrie conduse de Alexandru Farcaş, Mariana Nicolesco, Ion Buzea, Viorica Cortez, Niculina Mirea. De asemenea, în 2002 şi 2003 a urmat cursuri de măiestrie artistică la Internazionale Bach Akademie din Stuttgart.

În stagiunile 2001/2002 şi 2002/2003, Mihaela Işpan a fost colaboratoare a Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, în perioada 2005/2006 a fost angajată a Liceului de Artă „Sabin Drăgoi” din Arad, la catedra de Canto Clasic, iar din stagiunea 2006/2007 este solistă a Operei Naţionale Bucureşti, unde a debutat în rolul Rosina din „Il barbiere di Siviglia” („Bărbierul din Sevilla”) de Gioachino Rossini. De-a lungul carierei a colaborat cu numeroase instituţii muzicale din ţară. precum Orchestra Naţională Radio, Filarmonica „George Enescu” din Bucureşti, Filarmonica de Stat din Arad, Filarmonica de Stat „Banatul” din Timişoara, Opera Naţională Română din Timişoara, Corul De Juventute” al Universităţii „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca. Mihaela Işpan a câştigat Marele Premiu şi Premiul Publicului la Concursul Naţional de Interpretare Muzicală „Paul Constantinescu” din Ploieşti, în anul 2005.

Repertoriul de operă al solistei cuprinde partituri de Claudio Monteverdi (L’Incoronazione di Poppea), Leonardo Leo (Decebalo), Valentino Fioravanti (Le cantatrici villane), Henry Purcell (Dido and Aeneas), Wolfgang Amadeus Mozart (La Clemenza di Tito, Nunta lui Figaro, Cosi fan tutte, Don Giovanni, Flautul fermecat), Gioacchino Rossini (Bărbierul din Sevilla, Cenuşăreasa), Gaetano Donizetti (Parisina d’Este, L’elisir d’amore), Vincenzo Bellini (I Capuleti e I Montecchi), Giuseppe Verdi (Nabucco, Rigoletto, La Traviata, Otello), Georges Bizet (Carmen), Charles Gounod (Faust), Giacomo Puccini (Madame Butterfly), Engelbert Humperdink (Hänsel şi Gretel), Aurel Stroe (Orestia II).

Portret – Florica Iacob Burduleanu

Membră a Filarmonicii de Stat din Arad, Florica Iacob Burduleanu este o prezenţă constantă în programele şi distribuţiile noastre de concert. Repertoriul solo al sopranei cuprinde lieduri şi partituri de operă şi vocal simfonic.

A susţinut concerte pe scene din Franţa, Olanda, Germania, Elveţia, Grecia, Suedia şi Luxemburg. Printre cele mai importante participări externe se înscriu apariţiile sale de la Festivalul de muzică bizantină (Grecia – 1990) şi sărbătoarea „O zi pentru România”, organizată la Luxemburg (1996).

Portret – Bogdan Ilisie

Basul Bogdan Ilisie a studiat canto la Liceul de Artă „Sabin Drăgoi ” din Arad şi La Facultatea de muzică din Timişoara, unde şi-a definitivat studiile lirice obţinând masteratul în Stilistica interpretării muzicale, la clasa Prof. Univ.Dr. Dana Sorina Chifu.

Începând cu stagiunea 2007-2008 este angajat al Filarmonicii de Stat din Arad, în ansamblul Corului Academic, formaţie cu care a concertat în Olanda, Austria, Germania, Belgia, Luxemburg şi în Cadrul Festivalului internațional George Enescu – Bucureşti 2011. A interpretat roluri solistice în concerte cu muzică Gospel, în programele „Eminescu” şi în Messa di gloria e credo de Gaetano Donizetti. Bogdan Ilisie este colaborator al Filarmonicii Banatul din Timişoara, iar pe parcursul a două stagiuni (2014-2016) a activat în cadrul corului Operei Naţionale din Timişoara.

Portret – Mircea Dan Petcu

Mircea Dan Petcu a absolvit cursurile Facultăţii de muzică din Timişoara, unde a studiat arta vocală la clasa profesorului Alexandru Moisiuc. A debutat pe scena Operei Naţionale din Timişoara în 1995, unde a interpretat de-a lungul timpului roluri din opere de Wolfgang Amadeus Mozart (Flautul fermecat – Papageno), Gioacchino Rossini (Bărbierul din Sevilla – Figaro, Fiorello), Giacomo Puccini (Madame Butterfly – Sharpless, Comisarul imperial; Boema – Schaunard; Tosca – Sciarrone), Giuseppe Verdi (Traviata – Germont, Duphol; Rigoletto – Marullo, Nabucco – Marele Preot),Charles Gounod (Faust -Valentin), Georges Bizet (Carmen- Morales).

Abordează în egală măsură genul cameral, asimilând un număr impresionant de lieduri din creaţia compozitorilor Franz Schubert, Robert Schumann, Eduard Grieg, Piotr Ilici Ceaikovski, Tiberiu Brediceanu, George Enescu, Nicolae Bretan.

Portret – David Buzgău

Membru al corului academic, baritonul David Buzgău a absolvit în 2006 cursurile secţiei de canto şi artă scenică ale Academiei de muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca (clasa prof. Alexandru Fărcaş) şi a obţinut diploma de masterat la Universitatea Transilvania din Braşov, la clasa prof. Mariana Nicolesco.

International Institute of Vocal Arts (New York) i-a acordat în 2003 şi 2006 burse de studii pentru programele de operă de la Milano şi Tel Aviv, iar în 2006 şi 2007 a obţinut Premiul Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor respectiv Premiul Special al Juriului la Concursul Naţional de Lied Românesc.

În intervalul 2000 – 2004 a urmat cursuri de măiestrie vocală la clase îndrumate de Alexandru Fărcaş, Mariana Nicolesco, Theodore Coressi, Joan Dornemann, Mignon Dunn, John Norris, Vincent Liotta, Ion Buzea şi Ionel Pantea iar în 2006, cursuri de canto cu William Woodruff şi Dan Serbac .

Pregătirea constantă i-a prilejuit deopotrivă asimilarea unor roluri din spectacole lirice semnate Wolfgang Amadeus Mozart, Gaetano Donizetti, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini, Georges Bizet, Charles Gounod, Frederic Löwe dar şi partituri de operă modernă din repertoriul teatrului românesc: La Cantatrice Chauve (Dan Voiculescu), D’ale carnavalului (Hary Bela), O noapte furtunoasă (Paul Constantinescu), The Secret of Don Giovanni (Cornel Ţăranu).

Portret – Ioan Moțiu

Ioan Moţiu este absolventul Facultăţii de muzică din Timişoara, unde a studiat canto clasic la clasa Anei Stan Slusar.
A colaborat cu Opera Naţională Română din Timişoara în Flautul fermecat şi Gianni Schicchi, iar rolul de tenor din Carmina Burana l-a interpretat pe scene din Salzburg (2006), Arad, Timişoara şi Craiova.

A realizat turnee de concerte în Germania, Franţa, Olanda, Austria şi Spania iar în 1999, a susţinut un concert cu arii din opere la Centrul Cultural Român din New York.

Din anul 2001 tenorul este membru al Filarmonicii de Stat Arad.

Portret – Andrei Ormanji

Andrei Ormanji a absolvit în 2002 secţiile de muzică bisericească, dirijat coral şi canto clasic ale Universităţii Emanuel din Oradea şi şi-a completat specializarea în pedagogie muzicală, cu modul de pian, la Academia de muzică Gheorghe Dima din Cluj Napoca (promoţia 2007).

Baritonul a parcurs partituri vocal simfonice din barocul german (Johann Sebastian Bach şi Georg Friedrich Haendel) şi clasicismul vienez ( Wolfgang Amadeus Mozart ) şi a cântat pe scene din Anglia, Belgia, Franţa şi Austria.

Din 2004, Andrei Ormanji este membru al Filarmonicii de Stat Arad şi profesor de pian la Colegiul de Arte „Sabin Dragoi” din Arad, începând cu anul 2012.

Portret – Robert Daniel Rădoiaș

Născut la Ploieşti, dirijorul Robert Daniel Rădoiaş a absolvit în anul 1995 Liceul de Artă din oraşul natal, la specialitatea interpretare instrumentală – vioară. După anii de studiu la Universitatea „Transilvania”din Braşov (1995-2000), urmează cursurile de masterat în Stilistică dirijorală, avându-i ca profesori pe Nicolae D. Bica (dirijat coral), Ludovic Bács (dirijat orchestră) şi Dan Buciu (cursuri teoretice). În iunie 2011 şi-a susţinut teza de doctorat, intitulată „Sergiu Celibidache – un fenomen muzical al sec. al XX-lea. O privire monografică”, sub coordonarea profesorului Dan Dediu-Sandu, rector al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.

Ca urmare a obţinerii unor burse a participat la cursurile de dirijat organizate de Bayerische Musikakademie Marktobersdorf (Germania) sub îndrumarea profesorului Volker Hämpfling de la Robert-Schumann -Hochschule din Düsseldorf (2003) şi la cel de al treilea Concurs Internaţional pentru Tineri Dirijori de Cor de la Viena (Austria), concurs organizat de Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (2004).

Robert Daniel Rădoiaş a desfăşurat activităţi didactice la Facultatea de muzică din cadrul Universităţii „Transilvania” din Braşov (2000-2001, 2005-2006), ca îndrumător al cursului de dirijat coral din cadrul specializării Pedagogie muzicală şi la Universitatea Emanuel din Oradea (2002 -2009), în calitate de lector la disciplinele dirijat coral şi ansamblu coral.

Ca dirijor al corului mixt de cameră al Universităţii Emanuel din Oradea , în 2005 a concertat în Rusia, unde a prezentat alături de Orchestra Academică a Filarmonicii din St. Petersburg oratoriul Matthäus Passion de Johann Sebastian Bach. La conducerea aceleiaşi formaţii corale a câştigat în 2004 premiul II la Youth & Music Festival – Viena.

Din anul 2007 este dirijorul Corului academic al Filarmonicii de Stat din Arad, alături de care susţine o activitate concertistică intensă, concretizată şi în turnee în Olanda, Austria (Festivalul de Operă Sankt Margarethen) şi Franţa. La ediţia din 2011 a Festivalului Internaţional George Enescu, a realizat alături de ansamblul coral prima audiţie a Simfoniei Hölderlin de Peter Ruzicka şi a Simfoniei nr.5 de George Enescu.

În decembrie 2011, de Ziua Naţională a României, Robert Daniel Rădoiaş a dirijat corul academic cu ocazia unui concert organizat de Consulatul general al României la Strasbourg, reprezentând ţara noastră la Consiliul Europei.

În 2012, an în care lumea muzicală de pretutindeni a aniversat centenarul naşterii Maestrului Sergiu Celibidache, Editura Muzicală din Bucureşti publică în două volume cartea „Sergiu Celibidache – un fenomen muzical al secolului al XX-lea. O privire monografică, semnată de dirijorul Robert Daniel Rădoiaş.

Începând cu anul universitar 2016 -2017 este profesor asociat al Facultăţii de muzică şi teatru din cadrul Universităţii de Vest Timişoara, unde conduce cursul de dirijat cor pentru studenţii masteranzi.