• — Imaginea 1 din 18

  • — Imaginea 2 din 18

  • — Imaginea 3 din 18

  • — Imaginea 4 din 18

  • — Imaginea 5 din 18

  • — Imaginea 6 din 18

  • — Imaginea 7 din 18

  • — Imaginea 8 din 18

  • — Imaginea 9 din 18

  • — Imaginea 10 din 18

  • — Imaginea 11 din 18

  • — Imaginea 12 din 18

  • — Imaginea 13 din 18

  • — Imaginea 14 din 18

  • — Imaginea 15 din 18

  • — Imaginea 16 din 18

  • — Imaginea 17 din 18

  • — Imaginea 18 din 18

Nicolas Simion – saxofon
Antonis Anissegos – pian, sintetizor, procesator de sunet
Mircea Holiartoc – dirijor
Orchestra de cameră Timișoara

Lucrări de Richard Oschanitzky, Nicolas Simion, Johnny Răducanu
cu intervenții narative din texte de Emil Cioran

 

O seară de jazz simfonic și electronic nu poate lăsa indiferent publicul tânăr, mai ales că numele muzicienilor sunt atât de sonore: saxofonistul Nicolas Simion (Germania), pianistul Antonis Anissegos (Germania), dirijorul Mircea Holiartoc, basistul Johnny Bota, percuționistul Doru Roman și orchestra de cameră a Filarmonicii Banatul din Timișoara. Piesele de Richard Oschanitzky, Johnny Bota, Nicolas Simion, Johnny Răducanu vor lăsa loc cu toată frenezia improvizatorică pentru rostirea unor texte inconfundabile de Emil Cioran.

 

Portret Nicolas Simion

Născut la 15 Iunie 1959, în comuna Dumbrăviţa de lângă Brașov, Nicolas Simion (compozitor/saxofonist) și-a început studiile muzicale la Liceul de artă din Brașov, absolvind ulterior cursurile Universităţii de Muzică din București (1983). După finalizarea studiilor universitare, a urmat lecţii particulare de dirijat cu Constantin Bugeanu și lecţii de compoziţie cu Nicolae Coman.

Pasionat de jazz (autodidact), excelent improvizator, în anul 1985 fondează formaţia „OPUS 4”, ansamblu căruia i se alătură pianistul Mircea Tiberian și marele saxofonist Dan Mândrilă. Formaţie devine cea mai cunoscută din România, cu numeroase apariţii în ţară și participări la diverse festivaluri în Europa de Est. În paralel, Nicolas Simion a susţinut concerte în calitate de solist (saxofon) sau dirijor cu orchestrele simfonice din Brașov, Târgu Mureș, Bacău, Sibiu, Ploiești, Radio-București.

Nicolas Simion emigrează în Octombrie 1988 la Viena, unde a avut șansa de a cânta alături de mari interpreţi ai jazz-ului internaţional: Mal Waldron, Tomasz Stanko, Idris Muhammad, Jim Pepper, Ino Nobuyoshi, Gunther Schuller, Archie Sheep, Lee Konitz, Jancsy Kőrössy, alături de care a înregistrat mai multe CD-uri apărute în Germania, Austria, Ungaria, USA, Polonia. Nicolas Simion este unul dintre cei mai cunoscuţi jazzmeni români, dată fiind activitatea lui concertistică și mai ales discografică: Black Sea (1992, Germania), Dinner for Don Carlos(1993), Transylvanian Dance (1994), Back to the Roots (1995), Luca’s Dream (1997, USA), Viaggio Imaginario (1999), Nick at Night (2000, Austria), Live in Transylvania în Duo cu Jancsy Kšršssy (2002, Ungaria), Oriental Gates cu Mircea Tiberian, Ed Schuller, V. Jones (2004, Germania), The Wild Dogs (2004) și „Live in Berlin” (2005, România), Romanian Dance (2006), Jazz across the border – Live in Berlin” (2006), Transylvanian Grooves” (DVD) 2007,Unfinished Square (2007), Jeu des Garcons (2008),Classic meets Jazz  vol. I (2008), Transylvanian Jazz (2009), Magic Drops (2010), Classic needs Jazz vol. II (2011), Live in Transylvania (2012),Sweet Home (2013), Live in Graz & Brașov (2014), Misterioso (2014),Third Rhapsody (2014),Crazy World (2014),Tarantella facile (2014)

A realizat turnee și concerte în Germania, Elveţia, Austria, SUA, Japonia, Franţa, Italia, Grecia, Polonia, și a colaborat cu pianistul Mal Waldron la înregistrările de CD  „Mal, Verve, Black & Blue”(1996) și „The Big Rochade/The Art of the Duo (1998).

Muzician complex, Nicolas Simion este un compozitor, aranjor și band leader apreciat, în creaţiile sale se întrepătrund în mod remarcabil sugestii folclorice cu elemente ale jazz-ului modern și ale muzicii contemporane. Este laureat al premiului Theodor Körner Förderpreis (1995), acordat de Ministerul Culturii din Austria pentru baletul „The Unfinished Square”(pentru orchestră, combo de jazz, 3 dansatori și recitator). De mare succes se bucură piesele pentru cvartet de saxofoane sau cvintetul de alămuri „Vergangene Zeiten”, precum și „Canzoniere Sacrale”, comandă ORF (Radio Austria) pentru Festivalul „Zeit Ton Musik” din 1999, o lucrare amplă pe teme religioase, pentru orchestră, cor și combo de jazz, pe care a cântat-o cu Filarmonicile din Iași, București (Radio), Brașov, Timișoara și Arad.

În 2006 a prezentat alături de Filarmonica Moldova din Iași, dirijată de Sabin Păutza,  prima audiție a lucrării  „Hommage to Richard Oschanitzky”, scrisă pentru combo de jazz și orchestră de coarde, iar în anul următor,  la Filarmonica din Sibiu, prima audiție a lucrării”Ecouri de la Rășinari” (dedicată lui Emil Cioran).

Din anul 1998, Nicolas Simion se stabilește în Germania, la Köln, unde realizează un nou proiect, intitulat „Balkan Jazz” ce are în vedere concerte cu muzicieni de elită, unul dintre aceștia, legendarul trompetist iugoslav Dusko Goykovich și Zoltan Lantos, Fausto Beccalossi, Bill Dobbins, etc. Dintre succesele cele mai recente – apariţia CD-ului „Nicolas Simion Group Featur-ing: Lee Konitz & Jancsy Kőrössy (ORF, 2003), excelent primit de publicul și critica din Austria. De asemenea, CD-ul The Wild Dogs (2004) apărut în ţara noastră cu americanii Peter Perfido și Angus Bangus Thomas și mai nou CD-ul „Live in Berlin” imprimat în anul 2000 la festivalul „Jazz Across the Border”, realizat la casa de discuri „7Dreams Records” din Brașov. În Septembrie 2004, Nicolas Simion a colaborat în calitate de solist și compozitor cu una dintre cele mai prestigioase formaţii de gen europene – „WDR Big Band” din Köln, aranjor și dirijor a fost renumitul muzician american Bill Dobbins, programul s-a intitulat „Balkan Jazz”, din cele două concerte „live” urmând să apară un nou CD.

A interpretat concertul pentru saxofon și orchestră de Sabin Păutza la Filarmonica George Enescu  (2005), înregistrând o nouă serie de evenimente și participări la festivaluri din Europa: Jazzy Spring Festival – București (aprilie 2006), Europa Festival Berlin (mai 2006), Festivalul Muzicii Contemporane – București, ediția XVI (mai 2006), Tir Jazz Fest (Tirana, mai 2006), Jazz Rally Düsseldorf (iunie 2006), Jazz Festival Viersen (septembrie 2006), Hertzklopfen, proiect la Consol Theater din Gelsenkirchen – Germania (o serie de 7 concerte), turneul cu Peter Herbolzheimer & Jam Factory Big Band (noiembrie 2006), Fetes d’Ouverture Luxembourg  Capitale européenne de la Culture 2007, festivitatea de inaugurare a Capitalei Culturale Sibiu 2007 etc.

Nicolas Simion este poate unul dintre cei mai potriviţi muzicieni pentru programele „Classic meets Jazz”, proiecte pe care le-a derulat alături de Filarmonicile din Iași, Orchestra Radio București, Timișoara, Brașov, Sibiu, Oradea, Filarmonica „George Enescu”, etc. De asemenea prin concertele și imprimările sale, Nicolas Simion este un consecvent promotor al muzicii lui Richard Oschanitzky, cântând la Iași (26 Noiembrie 2004) în primă audiţie absolută (live) „Dublul concert pentru pian, saxofon, orchestră și big band” acompaniat de dirijorul Peter Oschanitzky. Același concert l-a interpretat și alături de Orchestra Radio și Filarmonica din Brașov, avându-l ca dirijor pe Sabin Păutza. În Aprilie 2005, Nicolas Simion a cântat „Concertul pentru saxofon și orchestră” de Sabin Păutza la New Jersey (USA), sub bagheta compozitorului.

După anul 2009, în agenda lui Nicolas Simion au fost inserate și alte apariții pe scene din Belgia, România, Germania, Italia, Elveția, Austria, invitații la BBC Jazz Festival sau la festivalul de “Jazz au Challah” din Maroc, precum și apariția CD-ului “Transylvanian Jazz”, finanțat de ICR București.

 

Portret Antonis Anissegos

Stabilit în 1998 la Berlin, Antonis Anissegos dezvoltă o carieră de compozitor, pianist (interpret/improvizator) și interpret de muzică electronică. Printre  proiectele sale curente se numără: Trio IAMA (alături de Jannis Anissegos, Maria Anissegou), ΣΩΜΑ ( cu Thymios Atzakas), best before unu (bestbefore), Grix (Floros Floridis, Yorgos Dimitriadis), Card Castle (Mike Majkowski, Christian Marien), NPC (Oliver Potratz, Ivars Arutyunyan).

A colaborat cu Berliner Ensemble (2018), Neuköllner Oper (2017), Novoflot (din  2017) și ansamblul de teatru “Werkgruppe 2” din Braunschweig (2015).

Din anul  2014 este membru al  ansamblului de jazz “Lost Anthropology” înființat de  Dine Doneff’ și al grupului lui Silke Eberhard,  “Potsa Lotsa Plus”. În 2013, a susținut concerte cu ansamblul “Berlin Suite”, condus de Gebhard Ullmann și un turneu în Japonia alături de ΣΩΜΑ & Shoji Hano. În 2012 a interpretat acompaniat de Deutsche Kammerakademie Neuss partitura concertului pentru pian preparat de Ali N. Askin. Începând din același an participă la festivalul Zilele Muzicii Noi din Ulm. Este membru al European Music Project & Ensemble Junge Musik și a colaborat timp de câțiva ani cu violoniștii Julius Schwahn, Biliana Voutchkova și violoncelista Maria Magdalena Wiesmaier. Membru al ansamblului de dans “adLibdances” (Katerina Papageorgiou aka Kat Vàlastur, 2007-2011). Din anul 2006 colaborează cu celebrul dansator de Butoh Yuko Kaseki, în ansamblul cunoscut sub numele de duo KAYA, renumit prin aparițiile sale în Germania, Elveția și Grecia. Piesa lor de muzică de dans “Umbra”, realizată în colaborare cu Teatrul Thikwa a avut parte de un număr mare de spectacole în stagiunea 2009/2010.  În anul 2015, alături de artistul vizual Erika Matsunami a susținut un workshop și spectacolul “rasenjou no jikan / deflection” la Kyoto Art Center (Japan). Au colaborat sub numele de duo OIO până în anul 2009, susținâad spectacole la Berlin (Transmediale, Haus der Kulturen der Welt), Wuppertal, Veneția (Bienala), Seoul (Exis Festival), Barcelona. În ultimul deceniu a concertat alături de Trio Taner Akyol, ansamblul Kemal Dinc și a desfășurat numeroase proiecte cu Nicolas Simion și Jürgen Grözinger. Din vara anului 2006 susține un workshop de improvizție în Music Village din Agios Lavrentios (Grecia).

Înregistrarile sale la casele de discuri Amoeba și Lynx au fost premiate cu “Studio Prize 2001 & 2005” de Senatul Berlinului. Tot de Senatul Berlinului i-a fost acordat în anul 2002 premiul “Composition 2002”pentru lucrarea“Stirrings Still”, pentru ansamblu de cameră și voce, pe text de Samuel Becket. Ansamblul său din Berlin a fost invitat în 2003 la Tongyeong-International-Musicfestival din Coreea de Sud. În anul 2000 a câștigat premiul I la concursul de compoziție organizat de Neuköllner Oper Berlin, care a inclus realizarea într-o serie de 15 spectacole a unei opere de cameră  (Inimă de câine de Mihail Bulgakov).

A început să studieze pianul la vârsta de 7 ani. În 1991 a obținut diploma de pianist concertist la Conservatorul de Stat din Tesalonic. A continuat să studieze pianul (A. Laszlo) și compoziția (G. Orban) la Academia Franz Liszt din Budapesta.

Între anii 1991- 1993 a colaborat cu Manos Hadjidakis, care l-a determinat să scrie noi compoziții. Între 1992 și 1995, a studiat compoziția la Viena (K. Schwertzig), iar în perioada 1995 – 1997, la Köln (K. Meyer).  A studiat pian de jazz cu John Taylor. A primit diploma în compoziție în 1997 și și-a continuat studiile postuniversitare la Academia de Muzică din Berlin, unde a absolvit în 2002. În perioada anilor de studii a participat la cursuri de măiestrie ținute de György Ligeti, Zoltan Kocsis, Imre Rohnmann, Pierre Laurent-Aimard, György Kurtag și Lev Vlassenko.

Compozițiile sale solo, de muzică de cameră, orchestrale și de teatru au fost interpretate de Ensemble Modern, Ensemble Mosaik, Ensemble Cornucopia, Ensemble Piandaemonium, Ensemble DissonArt, Ensemble LUX:NM, orchestra de stat din Tesalonic, The Orchestra of  Colours Atena, Magdeburgische Philharmonie, Orchestra de cameră a Filarmonicii Brașov, Württembergische Philharmonie și orchestra de tineret din  Thüringen.

A realizat turnee în Europa, Asia și America. A înregistrat muzică de John Cage (“Time-Length Pieces”, Gligg records, 2012 & “Time-Length Pieces” Wergo, 2014). A apărut în peste 40 de înregistrări, în mare parte în domeniul muzicii contemporane.

 

Portret Mircea Holiartoc

Mircea Holiartoc a absolvit în anul 1994 cursurile Colegiului Național de Artă „Ion Vidu” din Timişoara, specialitatea interpretare instrumentală – pian, iar ulterior, secţia de compoziţie – dirijat din cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti,  precum şi cursurile de masterat în stilistică dirijorală, din cadrul aceleiaşi universităţi, unde i-a avut profesori pe Ștefan Niculescu (compoziție), Cristian Brâncuși (dirijat orchestră) și Valentin Gruescu (dirijat coral și vocal-simfonic).

În 2017 obține titlul de Doctor în Muzică al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti în urma susținerii tezei de doctorat Un sistem modal bifocal, sub îndrumarea prof. univ. dr. Dan Dediu. Din 1999 până în 2001 activează ca dirijor secund la Teatrul Naţional de Operetă Ion Dacian din București, iar din anul 2001 devine dirijor la Teatrul Muzical Nae Leonard din Galaţi. În anul 2018 își incepe activitatea dirijorală la Opera din Brașov.

Începând din anul 2002 activitatea sa se diversifică, cuprinzând şi sfera pedagogică: preparator universitar la Facultatea de Muzică din Timişoara; profesor colaborator la Liceul de Arte Dimitrie Cuclin din Galaţi; asistent universitar la Facultatea de Arte din Galați; corepetitor – orchestrator al Coralei de copii Allegria a Centrului Cultural Dunărea de Jos din Galaţi. În anul 2006 devine membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România.

Colaborează cu personalităţi din lumea muzicii, precum Felicia Filip, Pompei Hărăşteanu, Cristina Anghelescu, Gabriel Croitoru, Liviu Prunaru, Horia Mihail, Răzvan Suma.

Realizează premierele spectacolelor: Cavalleria Rusticana de Pietro Mascagni, O noapte furtunoasă de Paul Constantinescu, Don Pasquale de Gaetano Donizetti, Sunetul muzicii de Richard Rodgers, Il Trovatore de Giuseppe Verdi, La Cenerentola de Gioachino Rossini, Vânzătorul de păsări de Carl Zeller ș.a. Din  anul 1997 până în prezent colaborează în calitate de dirijor-invitat cu Orchestra Națională Radio, Filarmonica Banatul din Timişoara, Filarmonica Muntenia din Târgovişte, Filarmonica Mihail Jora din Bacău, Filarmonica Piteşti, Filarmonica Braşov, Filarmonica de Stat din Botoșani, Filarmonica Ion Dumitrescu din RâmnicuVâlcea, Filarmonica Naţională Serghei Lunchevici din Chişinău, Orchestra Națională de Cameră din Chişinău, Teatrul de Operă și Balet din Chișinău, Teatrul Academic de Operă şi Balet din Odessa, Opera Naţională Română Iaşi. În 2012 i se acordă TITLUL de VALOARE A OPEREI de către Opera Națională Română Iași, iar în 2015 este declarat de Radio România Cultural Omul zilei (27 Ianuarie 2015).

Repertoriul său simfonic cuprinde pagini importante din creația marilor compozitori, începând din epoca barocului până în contemporaneitate.

 

Logo AFCN
*Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.

Accesul publicului se face pe bază de invitație, în limita locurilor existente în sălile în care se desfășoară fiecare eveniment din cadrul festivalului.

Invitațiile sunt gratuite și se pot obține de la casa de bilete a Filarmonicii de Stat Arad.

Află mai multe despre bilete, preț și reduceri aici

Orar Casa de Bilete

Casieria Filarmonicii Arad

  • Luni 09:00 - 13:00
  • Marți 09:00 - 13:00
  • Miercuri 12:00 - 16:00
  • Joi 09:00 - 13:00; 17:00 - 19:00
  • În zi de concert 09:00 - 13:00;
    17:00 - 19:00