festivalul-toamna-muzicala-aradeana

Festivalul Toamna Muzicală Arădeană – Ediția a VII-a
1 -15 Noiembrie 2018

Alfabetul pasiunilor“ în muzica secolelor XVIII și XXI

Caroline Mayrhofer (Austria) flaut
Sonja Leipold (Austria) clavecin

În program lucrări de Georg Philipp Telemann, François Couperin, Elisabeth Jacquet de la Guerre, Jacques – Martin Hotteterre, Georg Friedrich Händel, Michael Smetanin, Jinwook Jung, Elisabeth Harnik

În 1601 Giuglio Caccini a scris pentru prima oară în tratatul său Le nuove musiche despre reflectarea în muzică a pasiunilor umane. Acesta a fost punctul de plecare al muzicii baroce.

100 de ani mai târziu, afectele au fost studiate, descrise și catalogate de filosofi faimoși precum René Descartes și Baruch Spinoza, iar cel mai înalt deziderat al muzicii devine acela formulat în tratatul lui Johann Mattheson – Der vollkommene Kapellmeister –  din 1739:  să miște inimile ascultătorilor, să le trezească pasiunile,  să le  vindece sufletele.

În cartea sa, Mattheson le oferă compozitorilor sfaturi pentru a stârni prin limbajul sunetelor anumite pasiuni. Există o rețetă pentru fiecare afect – pentru speranță, disperare, mândrie, tristețe, ură, etc. – așa-numitul alfabet al pasiunilor.

În programul din acestă seară, Caroline Mayrhofer (flaut) și Sonja Leipold (clavecin), realizează un studiu interesant asupra stilurilor muzicii baroce de-a lungul Europei,    oprindu-se asupra creației germane (Georg Philipp Telemann și Johann Sebastian Bach), engleze (vizând perioada anilor petrecuți la Londra de Georg Friedrich Händel), italiene (Antonio Vivaldi) sau franceze (François Couperin și Elisabeth Jacquet de la Guerre). Ca un adaos interesant combină limbajul muzical al secolului al XVIII-lea cu lucrări contemporane care conțin idei similare. Flautul în registre înalte sau joase precum și partituri alternative – solo sau duet- crează o varietate fascinantă.

 

Portret – Caroline Mayrhofer

Caroline Mayrhofer a studiat flautul la Conservatorul Bruckner din Linz și la Universitatea de Muzică din Viena. A absolvit cu titlul Magistra artium și a obținut bursa la Festivalul de muzică veche din Amherst (SUA) și la Stiching Musici van Morgen (Olanda). Studiile postuniversitare realizate la Conservatorul din Amsterdam le-a absolvit cu diploma cum laude. Din anul 2013 predă la Conservatorul din Bolzano. Flautista a fost în mod repetat  câștigătoare a concursurilor Jugend musiziert, iar în 2012, a concursului internațional pentru  muzică contemporană pentru flaut de la Darmstadt. Ca solistă și membră a unor ansambluri  realizează turnee în Europa, SUA și Asia. A înregistrat CD-uri și a colaborat cu posturile RecRec, EMI digital, RAI, ORF, Radio Espace 2.

 

Portret – Sonja Leipold

Sonja Leipold a studiat flautul și pianul la Mozarteum-ul din Salzburg și clavecin și basso continuo la Universitatea de Muzică din Viena. Axându-se în egală măsură pe muzica veche și pe aceea contemporană, este invitată în mod regulat ca solistă, clavecinistă sau împreună cu propriile ansambluri camerale în cadrul celor mai renumite festivaluri din Europa și Asia. A fost câștigătoarea concursurilor internaționale de clavecin: Bologna 2001, Fidelio 2012, Annelie de Man 2012 (den Bosch/ clavecin contemporan). În 2013 i-a fost acordată o bursă pentru cercetarea în muzica barocă și pentru contribuția la repertoriul clavecinului contemporan și a înființat ansamblul Les roses sauvages, care promovează muzica scrisă de femei compozitoare din secolele XVII și XVIII. Alături de ansamblurile sale Duo ovocutters și Airborne extended este ambasador cultural austriac pentru muzică contemporană.

Sonja Leipold a lucrat ca acompaniatoare și profesoară de muzică de cameră la ITAM Linz (alături de Emma Kirkby), Austria Baroque Academy, ISA Wien (alături de Barthold Kuijken) și la Theater an der Wien (cu Nikolaus Harnoncourt), a participat la producții CD și  de film, pentru filmul Licht (2017) înregistrând solo-ul și lucrarea camerală a Mariei Theresia Paradis. Ca solistă a apărut recent alături de Orchestra simfonică din Viena, Wiener Kammerorchester și Bach Consort Wien. Este membră a ansamblurilor Dolce risonanza, Capella Leopoldina, Phoenix Baroque Austria precum și a Ansamblului baroc al orchestrei simfonice din Viena. Din anul 2015 predă la Universität für Musik und darstellende Kunst din Viena.

Preț bilet întreg 20 Lei
Redus 5 Lei pentru elevi
Redus 10 Lei pentru studenți și pensionari

Află mai multe despre bilete, preț și reduceri aici

Orar Casa de Bilete

Casieria Filarmonicii Arad

  • Luni 09:00 - 13:00
  • Marți 09:00 - 13:00
  • Miercuri 12:00 - 16:00
  • Joi 09:00 - 13:00; 17:00 - 19:00
  • În zi de concert 09:00 - 13:00;
    17:00 - 19:00